Op 15 juni wordt in sociëteit Sexyland in Amsterdam Noord het nieuwe platform Eussi gelanceerd. Onder de naam Eussi, ‘issue’ maar dan omgekeerd, brengt oprichter Nikki Olyve kleding uit, organiseert ze feesten, exposities en dance battles waarmee ze ondertussen maatschappelijke onderwerpen aan de kaak stelt.

Eussi werd door de 19 jarige Nikki opgericht vanuit een onvrede over de monocultuur die ze over het straatbeeld en sociale media zag heersen. De invloed die influencers hebben op het ideaalbeeld van jongeren baart Nikki zorgen. Uit haar eigen onderzoek over haar generatie bleek dat de drang naar onderscheid op de achtergrond is geraakt, subculturen zijn verdwenen en vrouwen zich steeds meer als lustobject zijn gaan profileren.

‘Als de zogeheten “alto’s” van deze maatschappij hebben we ons allemaal wel eens eenzaam gevoeld door de monocultuur van onze generatie.’ Eussi is voor moshende chicks met grills, mannen met make-up, dragqueens op killer heels en dansers met extravagante moves. Samen zullen wij het canvas van de aankomende Eussi nachten letterlijk en figuurlijk beschilderen.

Eussi’s eerste kledingcollectie is dan ook geïnspireerd op androgyne mannen en vrouwen zoals de elegante David Bowie en de Tomboy en vrouwelijke rapper Princess Nokia. Broeken met Kutkatten en overhemden met grafische koppen die een middelvinger uitkotsen. Een middelvinger naar de monocultuur en ‘Fucking Pussy’ naar de mainstream. De collectie is tot stand gekomen door ‘upcycling’: vintage kleding die voorzien is van unieke zeefdrukken.

Maar meer nog dan een kledingmerk is Eussi een movement, een ontmoetingsplaats. Een plek waar like-minded individuen elkaar inspireren, hun unieke identiteit kunnen uitdragen en waar creativiteit en energie vrij kan stromen.

Eussi says: We are the new generation, de nieuwe garde, dus fuck het systeem, wij zijn ons eigen, autonome regime.